fbpx

Mamma hemma

Mamma hemma

Vi träffas i din bekväma hemmiljö och övar upp det som behövs efter just din/dina graviditeter. Detta är bra för dig som fick barn för 3 veckor sedan eller 35 år sedan och känner att du ännu inte återgått till det normala.  Det som gör min mamma- och gravidträning unik är mitt samarbete med legitimerade kiropraktorer på Evokliniken.   Vi rekommenderar ett besök där ca 2-4 veckor efter att bebisen kommit. Då görs ett ultraljud utanpå magen för att kolla efter muskeldelning. Dom ser efter hur transversus abdominis (korsetten) jobbar samt bäckenbotten. Med Ultraljudets hjälp kan du se hur du aktiverar dessa områden korrekt, kiropraktorn guidar dig rätt om du har svårt att få kontakt. Dom går även igenom biomekaniken i framförallt bäcken och ländrygg för att se hur graviditeten eventuellt påverkat dig. 

Detta ingår i vår träning: 

  • Andningsövningar där diafragman, bäckenbotten och transversus abdominis (korsetten) samarbetar för optimal core-funktion
  • Genomgång av hållningen med tillhörande övningar
  • Sovställningens betydelse för återhämtning av magmusklerna och ländryggen
  • Specifik träning för transversus muskeln som gör att du får en starkare, slankare och mer kontrollerad mage och ländrygg
  • Helkroppsprogram där du med korrekt andning och rätt aktivering av transversus bygger upp din kropp på ett skonsamt sätt. Du lär dig att utveckla dessa övningar och hur du ska tänka vid fortsatt träning och leverne
  • Jag lägger mycket fokus på baksida lår och rumpa i detta program då dessa muskelgrupper försvagas under graviditet

Vi förbereder dig även för att kunna göra eventuell tuffare träning med exempelvis löpning och hopp. Men detta kan också användas som komplement till din normala träning om du redan kommit så långt. Dessa övningar kommer hjälpa dig att kunna bära dina barn utan ryggsmärtor, få en plattare mage samt förebygga urinläckage och framfall.

Infoträff

Vi träffas på ett personligt möte som första steg. Ibland väljer vi att ta detta på telefonen eller via Videosamtal. Här diskuteras dina behov och förväntningar. Det är viktigt att vi hittar ett program som passar dig och din livssituation och att på så vis träningen blir av och blir en del av ditt liv och vardag.

 

Mamma hemma

Mamma duo, träna med en vän

Mammagrupp